Biżuteria – Jewellery

       Długo zastanawiałem się czy pisać na ten temat. Napisano wiele książek w których nic niema . Z racji swojego zawodu oglądam wiele stron z biżuterią, gdzie szukam pomysłów i inspiracji. Kiedyś oglądając strony z biżuterią autorską widziałem tylko kiepsko wykonane przedmioty z różnych materiałów. Potem zacząłem zastanawiać się czy ta twórczość jest też artystyczna, czy tych ludzi możemy nazwać artystami. Większość z nich to amatorzy z wykształcenia elektrycy, księgowi architekci. Odpowiem tak, bo w większości chociaż nieporadna jest tworzona z serca. Dla mnie jet to sztuka w porównaniu do prac wielu artystów, które są wydumane i nudne. Lubię sztukę awangardową i koncepcyjną, ale nie lubię jak ktoś mi wmawia, że to co widzę na fotografii jest sztuką (mówię o biżuterii artystycznej ). W mojej pracy to co ktoś nazywa sztuką jet tylko kawałkiem zepsutego materiału. Byli wielcy artyści jak Picasso, którzy wytyczali nowe kierunki i genialni rzemieślnicy jak Michał Anioł. Tak Michał Anioł jest dla mnie tylko genialnym rzemieślnikiem, wspaniałe rzeźby i przyciężkawe malarstwo monumentalne. Przepraszam rozpisałem się na temat sztuki, ale chciałem w przybliżeniu przedstawić swój pogląd na ten temat.

Obrazek

Mimo 30 lat swojej pracy od niedawna zacząłem zajmować się projektowaniem biżuterii. Zaczęło się od nieporadnych rysunków, podglądania innych, szukania swojego miejsca. Zazdroszczę ludziom którzy mają genialne pomysły, brak im tylko warsztatu (umiejętności). W teorii wygląda to tak : rysunki koncepcyjne, wstępna selekcja, wybranie kilku pomysłów i dopracowanie w szczegółach. Z tych ostatnich wybiera się projekt ostateczny i realizuje. To teoria czasami z niej korzystam, jednak mam własną, która się sprawdza. Wszystko co tworzymy i realizujemy jest ulotną myślą, którą przechwycił nasz podświadomy umysł. Z tej nieprzebranej masy informacji, która krąży wokół nas my jesteśmy wyczuleni na tą jedną. Mówię wtedy, że klient zamówił przedmiot ja muszę go tylko zrealizować. Tak tworzone przedmioty znajdują najszybciej nabywcę tzn. swojego właściciela. Nie wiem czy jest to sztuka, ale tworzę przedmioty które się ludziom podobają i zachęcam tych którzy robią to z zamiłowania aby robili to nadal.

Krzysztof   

Dodaj komentarz